Over Rob

Making the world a better meeting place

Rob de Haas is als schrijver en spreker een autoriteit op het gebied van meeting design en zakelijke creativiteit. Hij heeft wereldwijd meer dan 25.000 mensen geïnspireerd en getraind op het gebied van zakelijke creativiteit, leiderschap en effectief vergaderen. Daarnaast is hij regelmatig dagvoorzitter en begeleidt hij board meetings.

Rob is de bedenker van een set unieke vergaderkaarten, de ‘Meeting Design Cards’(©), software voor het collectieve brein, waarmee iedereen zijn eigen meeting kan ontwerpen. Zijn missie: ‘Making the world a better meeting place.’

Rob werkt en werkte met studenten van universiteiten over de hele wereld. Hij spreekt en traint in binnen- en buitenland en heeft opdrachtgevers in zowel de profit- als non-profitsector.

In december 2020 verscheen zijn nieuwe boek ‘Praktijkgids online vergaderen. Anders verbinden, beter presteren’ (BOOM uitgeverij). In 2015  schreef Rob het boek ‘Ongewoon goed vergaderen. Slimmer. Korter. Inspirerender’ (Business Contact).  Komende zomer verschijnt zijn bijdrage  ‘How to prepare great meetings’, in de wetenschappelijke uitgave van Sage Publishers India, ‘The Science of Happiness’.

‘Ik ben ervan overtuigd dat meetings leuker, energieker en effectiever kunnen, zowel online, hybride als fysiek. Daarom droom ik…. 

Ik droom van een wereld waarin meetings de meest enerverende momenten zijn op het werk; ongeacht hybride, live of virtueel, synchroon of a-synchroon, maar dat ze er altijd toe doen. Ze doen ons steeds weer beseffen dat we erbij horen, doordat we anderen zien en zij ons. Het zijn die bijzondere momenten waarin we beseffen dat we van betekenis zijn. Geweldige momenten waarna je vol inspiratie en energie verder kunt, samen of zelfstandig.

Ik droom van een wereld waarin voorzitters vaardige managers van het collectieve brein zijn; meetings waarin we Intellectueel en emotioneel uitgedaagd worden om het beste bij ons naar boven te halen, dat willen we toch allemaal?

Hoe geweldig zou het zijn wanneer we standaard onze professionele ontmoetingen goed voorbereiden en de resultaten ervan monitoren? Een professionele vergaderattitude met harde evaluaties van onze investeringen in meetings, gebaseerd op harde en zachte criteria: Return On Meeting Investment, ROMI: bezielde momenten in professionele context waar met behulp van tech platforms, avatars en AI-instrumenten praktische zaken effectief en klimaatbewust op afstand worden besproken.

Een wereld waarin we beseffen dat we alleen in verbinding met elkaar tot grootse prestaties komen, met oog en oor voor elkaars waarheden en invalshoeken, los van gender, generatie of sexe. Een wereld waarin we bewust kiezen voor al of niet deelnemen, of juist een gedeelte, omdat we volledig vertrouwen in de kwaliteiten van de ander. En op die manier meer tijd hebben voor deep work(zelfstandig en aandachtig werk).

Een wereld waarin we ervaren hebben hoe belangrijk het is om belangrijke besprekingen niet alleen inhoudelijk maar ook als proces voor te bereiden; Meeting Design als erkende ‘leadership skill’ voor leidinggevenden. Eindelijk zijn goede, professionele ontmoetingen geen toeval meer. Het goede conflict is gewoongoed geworden, we durven vanuit professionele autonomie elkaars vooroordelen  op te zoeken en te toetsen, zodat tunnelvisie, zelfgenoegzaamheid en overpositiviteit niet zo snel kan ontstaan.

En, hoe gaaf is het als we diverse ondermijnende gewoontes doorbroken hebben, en veel meer tijd over houden voor zelfstandig werk (denk aan beperkende overtuigingen als: de baas weet en beslist, voorbereiden is niet nodig, gekunstelde eensgezindheid, fixed mindset)

Laten we samen meetings erkennen als epicentrum van onze werk-wereld, als kloppend hart van elke organisatie of elk bedrijf. Laten we samen aan de slag gaan met de ontwikkeling van professionele ontmoetingen die energiek, inspirerend en klimaatneutraal zijn doordat ze:

  • bezield en betekenisvol zijn
  • ons raken
  • een goed evenwicht hebben tussen online, hybride en fysiek
  • ons werk steeds weer verrijken
  • de collectieve intelligentie benutten
  • onze innovatiekracht permanent vergroten
  • mijn en jouw vooroordelen ter discussie stellen
  • ervoor zorgen dat we niet te serieus worden
  • ons intellectueel uitdagen via dialoog en debat’