Leiding geven aan waardevolle, productieve meetings (meeting leadership)

Managers en leiders zitten gemiddeld 60 – 80 % van hun tijd vergaderingen voor. Meer dan 50 % van alle meetings ervaart men als  ‘tijdverspilling’. Goed voorzitterschap zorgt voor energieke en productieve ontmoetingen voor zowel deelnemers als voorzitters.’

De meeste mensen worden voorzitter bij de gratie van hun functie. En dan maar gewoon doen en maar zien… zonder enige scholing of ervaring hoe je een volwassen discussie leidt en gezamenlijk besluiten neemt. 50 jaar geleden was het allemaal eenvoudiger: de baas belegde een vergadering, vertelde hoe de wereld in elkaar zat en besprak met zijn mensen hoe zaken geregeld moesten worden.

Leiders realiseren zich steeds meer dat zij voor de beste oplossingen de wijsheid van de hele groep beter moeten benutten. Maar, hoe doe je dat? Hoe zorg je voor onderlinge verbinding, houd je de discussie gaande, bewaak je de mores van de groep en betrek je alle deelnemers actief in de meeting?

Vorm

Interactieve masterclass

Doel

Deelnemers leren hoe ze energieke, interactieve meetings kunnen leiden: veilig, doelgericht en inclusief. Ze leren hoe je als voorzitter met behulp van de Meeting Design Cards ( ©)  hele verschillende meetings kunt ‘framen’, zodat je altijd een plan hebt en het proces kunt sturen.

Doelgroep

Managers en leidinggevenden en teams met roulerend voorzitterschap

Groepsgrootte

8 – 15 deelnemers

Duur

2 dagdelen

Publicaties

Conscious Preparation for Happier Meetings, Wetenschappelijke publicatie: ‘The science of happiness’, uitgever Springer Publishers India/USA, 2022 (co-auteur).

“Praktijkgids online vergaderen. Anders verbinden, beter presteren’,  BOOM uitgevers, november 2020.

Ongewoon Goed Vergaderen. Slimmer. Korter. Inspirerender. Een trendbreuk in vergaderland,” Business Contact, 2015.

DENK!’, denkvaardigheden in het basisonderwijs, uitgeverij OMJS, Helmond 2013.

De crealoog, de kunst van creatief samendenken’, blz. 199 – 219, publicatie: ‘Wiens verhaal telt? Loopbaanontwikkeling in het hoger onderwijs’, uitgeverij Garant, Antwerpen België, 2012. (co-auteur)